Het begint allemaal met HORCH
August Horch was een Duitse autopionier. In 1901 bouwde hij zijn eerste auto, de Horch.
De Horch werd een zeer gewilde auto en werd in steeds grotere getale geproduceerd.
Successen op autowedstrijden stuwden de verkoopcijfers op. Uitbreiding vergt kapitaal en Horch trok financiers aan. In 1909 kreeg Horch onenigheid met zijn financiers. Horch wilde, om meer bekendheid van zijn merk te creëren, grotere activiteiten ontplooien in de autosport. De financiers wilde deze koste verslindende acties niet en Horch besloot het bedrijf te verlaten.
Merknamen en patenten vastleggen.
August Horch was vergeten zijn merknamen en patenten vast te leggen. Daardoor konden de financiers de merknamen en patenten vastleggen op hun naam en stond August Horch voorgoed buiten spel.
Vastleggen merknaam blijkt goede investering
August Horch richtte in 1909 een nieuwe firma op onder de naam AUDI. Zowel de benaming HORCH als AUDI betekenen in het Latijn “luisteren”. En geluisterd had August. De benaming AUDI werd als merknaam vastgelegd en heeft tot de dag van vandaag grote historische en financiële waarde.
Samenwerking met andere merken
Om zich verder te kunnen ontplooien werd AUDI in 1932 opgenomen in de AUTO UNION.
Naast AUDI gingen ook de merken DKW, HORCH en WANDERER onderdeel vormen van de Auto Union. De merken bleven naast elkaar bestaan. Het logo met de vier ringen staat voor de vier automerken die in de Auto Union waren opgenomen en was geïnspireerd op de Olympische Spelen die in 1936 naar Duitsland zouden komen. Gedurende de 2de wereldoorlog werden geen auto’s maar legermaterieel geproduceerd. Na de oorlog werd de autoproductie hervat en werd Auto Union ingelijfd bij Mercedes-Benz.
AUDI wordt luxe merk
De AUDI werd zo tot luxemerk van het Volkswagen concern. Autorally’s met de AUDI QUATTRO zorgden voor een nog grotere bekendheid van het merk. Begin jaren 80 won auto bijna elke rally waaraan werd meegedaan. Dieseltechnologie maakte bij Audi vervolgens een doorbraak met de TDI, wat staat voor veel vermogen en laag gebruik van brandstof. Dieselmotoren werden daardoor ook stiller.
In de jaren negentig introduceerde Audi vernieuwingen als de aluminiumcarrosserie Audi Space Frame (ASF) op massa produceerde auto’s en in 1998 nam het Lamborghini over.
Goed koopmanschap en merkregistraties zijn de basis van succes.
Kortom, AUDI is geworden tot een merknaam van groot financieel en historisch belang en kon uitgroeien tot een wereldconcern door goed koopmanschap maar zeker ook door het juiste beheer van de rechten van Intellectueel eigendom.