Het begint Rapp
De geschiedenis van de merknaam BMW begint bij de oprichting van de vliegtuigmotorfabriek RAPP MOTORENBWERKE GmbH. Deze firma die werd in 1912 opgericht door de Duitse ingenieur Karl Rapp, produceerde vliegtuigmotoren voor ééndekkers- en tweedekkers vliegtuigen. Het snel groeiende bedrijf had in 1915 ruim 350 medewerkers in dienst.
Fusie merken
Rapp Motorenwerke GmbH werd in 1916 verkocht en fuseert met het in 1912 opgerichte Aerowerke Gustav Otto. Het nieuwe fusiebedrijf werd Bayrische Flugzeug Werke gedoopt.
In 1916 krijgt Rapp een contract om V12 motoren te bouwen en zocht hij voor de broodnodige uitbreiding van het bedrijf extra kapitaal bij Camillo Castiglioni en Max Friz. Het bedrijf breidde snel uit en er ontstonden problemen tussen de financiers en Rapp, die daarom besloot het bedrijf te verlaten. De leiding van het bedrijf kwam in handen van Frans Jozef Popp, die het bedrijf omdoopte in Bayrische Motoren Werke GmbH, dat zijn rechtsvorm in 1918 veranderde in een AG.
Logo BMW
Het logo van BMW is nog steeds een herinnering aan weleer. Het een propeller voorstellende logo wijst nog steeds terug naar de beginfase van het merk in de vliegtuigindustrie.
Merkregistratie werkt
Dat de merknaam BMW een groot onderscheidend vermogen heeft opgebouwd blijkt wel uit het feit dat alleen al bij het Europese bureau voor de intellectuele eigendom 686 merken en 1528 modellen zijn geregistreerd op naam van Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft. Volgens het Deutsche Patent und Marken Amt staan op naam van BMW 2169 merknamen geregistreerd.