Home » Waarom uw merk beschermen?
merk beschermen

Waarom uw merk beschermen?

Vaak krijgen wij de vraag waarom iemand zijn of haar merk zou moeten beschermen. Mensen zeggen dan “iedereen weet toch wie ik ben? En al mijn concurrenten ken kennen mij ook. Waarom zou ik dan geld uitgeven aan het registreren van mijn merk?”. Hoewel deze gedachten op het eerste gezicht een kern van waarheid bevatten zijn de antwoorden genuanceerder en leiden deze foutieve opvattingen vaak tot zeer kostbare procedures, terwijl die juist voorkomen hadden kunnen worden.

Wat is een merk

Ten eerste moet u weten wat een merk is. Een merk is een teken of een woord waaraan anderen uw onderneming kunnen herkennen. Denk hierbij aan het logo van de Albert Heijn, de gekrulde letters van Coca-Cola, of de naam Shell. Anderen kunnen herkennen van wie het product of de dienst afkomstig is, wat de onderneming in staat stelt goodwill te creëren of een naam van kwaliteit op de markt te brengen.

Waarom merkregistratie

Ten tweede moet u weten waarom u het merk zou laten registreren. Het antwoord is simpel: Als u het registreert kan een ander dat niet. U krijgt het alleenrecht op het voeren van die naam of dat logo. Geen enkele andere onderneming kan uw merk nog voeren voor gelijke waren of diensten. Het belangrijkte aspect hiervan is dat u als merkhouder een sterke positie in de markt kan creëren zonder dat anderen daarvan kunnen meeprofiteren. U bepaalt wanneer, door wie en hoe uw merk wordt gebruikt.

Registreren geeft merkrecht

Ook als u geen grote groeiplannen heeft adviseren wij vaak alsnog het merk te registreren, want voorkomen is beter dan genezen. Dit wordt duidelijk als we kijken naar de situatie dat u besluit uw merk niet te registreren. U heeft dan geen merkrecht en daarmee ook geen alleenrecht. In beginsel staat het dan een ieder vrij de door u gevoerde naam ook te gebruiken. Anderen mogen uw logo en naam voeren in het economische verkeer, zonder uw toestemming en medeweten. Sterker nog, er bestaat een kans dat de wederpartij het merk zal registreren. Die partij krijgt dan het alleenrecht op het voeren van de naam en/of logo. Uw eigen positie in de markt behouden (of uitbreiden) wordt daarmee sterk bemoeilijkt en vereist vaak hoge kosten in de vorm van een juridisch proces. Al die kosten waren niet nodig geweest als u had besloten uw merk te registreren en het heft in eigen hand had genomen.

Merkrecht en investering

Kortom, het registreren van uw merk is een waardevolle investering in uw onderneming. Niet alleen kan het behulpzaam zijn bij het uitbreiden of versterken van uw marktpositie, het kan ook toekomstige (prijzige) juridische procedures voorkomen.

Verschil tussen een merk en een domeinnaam?

Een merk en een domeinnaam zijn niet hetzelfde. Toch krijgen we vaak de vraag waar ze dan precies in verschillen. In deze korte blog komen de grootste verschillen en overeenkomsten aan bod.

Om te beginnen de domeinnaam. Een domeinnaam is in wezen niet veel meer dan een elektronisch adres. Dat elektronische adress kan u (vaak al voor enkele euro’s) laten registreren. U wordt dan ‘eigenaar’ van dat adres en kan uw wesite laten doorlinken naar dat adres. Als iemand op het internet dat adres intypet, dan komen ze op uw site terrecht.

Merkrecht geeft monopolypositie

Dan het merk. Een merk is geen elektorinisch adres, maar een teken dat de waren en diensten van de ene onderneming kan onderscheiden van de waren of diensten van een andere onderneming. In simpel Nederlands, vaak is een naam of logo van een onderneming een dergelijk teken. Het logo of naam kunnen worden ingeschreven bij de nationale of internationale autoriteiten. U kan (bij goedkeuring door de autoriteiten) dan een merkrecht verkrijgen. Dit houdt in dat u anderen kan verbieden die naam nog te gebruiken, zowel digitaal als niet digitaal. U heeft een alleenrecht op het gebruik van die naam of logo verkregen. Sterker nog, in sommigge gevallen kan u ook namen of logo’s die op uw merk lijken verbieden.

Wat is dan het verschil tussen een domeinnaam en een merk? Bij een een merk verkrijgt u een alleenrecht en kan u iedereen verbieden dat merk nog te gebruiken, terwijl u bij een domeinnaam alleen een elektronisch adress hebt gereserveerd. Ook kan u bij een domeinnaam geen soortgelijke namen tegengaan of (enkele gevallen daar gelaten) mensen verbieden die naam in de offline wereld te gebruiken.

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Door op ‘Akkoord’ te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.