Home » De merknaam Audi

De merknaam Audi

Het begint allemaal met HORCH

Agust Horch was een Duitse autpionier. In 1901 bouwde hij zijn eerste auto, de Horch.

De Horch werd een zeer gewilde auto en werd in steeds grotere getale geproduceerd.

Succesen op autowedstrijden stuwden de verkoopcijfers op. Uitbreiding vergt kapitaal en Horch trok financiers aan. In 1909 kreeg Horch onenigheid met zijn financiers. Horch wilde, om meer bekendheid van zijn merk te creeeren, grotere activiteiten ontplooien in de autosprort. De financiers wilde deze kostenverslindende acties niet en Horch besloot het bedrijf te verlaten.

Merknamen en patenten vastleggen.

August Horch was vergeten zijn merknamen en patenten vast te leggen. Daardoor konden de financiers de merknamen en patenten vastleggen op hun naam en stond Auigust Horch voorgoed buiten spel.

Vastleggen merknaam blijkt goede investering

August Horch richtte in 1909 een nieuwe firma op onder de naam AUDI. Zowel de benaming HORCH als AUDI betekenen in het Latijn “luisteren”. En geluisterd had August. De benaming AUDI werd als merknaam vastgelegd en heeft tot de dag van vandaag grote historische en financiele waarde.

Samenwerking met andere merken

Om zich verder te kunnen ontplooien werd AUDI in 1932 opgenomen in de AUTO UNION.

Naast AUDI gingen ook de merken DKW, HORCH en WANDERER onderdeel vormen van de Auto Union. De merken bleven naast elkaar bestaan. Het logo met de vier ringen staat voor de vier automerken die in de Auto Union waren opgenomen en was geinspireed op de Olumpische Spelen die in 1936 naar Duitsland zouden komen. Gedurende de 2de wereldoorog werden geen autos maar legermatiereel geproduceerd. Na de oorlog werd de autoproductie hervat en werd Auto Union ingelijfd bij Mercedes-Benz.

Onder de hoede van het merk VOLKSWAGEN

In 1965 werd Auto Union door Volkwagen overgenomen, zeer tegen de wil van de commissarisen van Mercedes-Benz, die bang waren een concurent in het leven te roepen. In 1969 werd ook NSU inclusief zijn slagzin “Vorsprung durch Technik” aan de Auto Union toegevoegd, waarna het bedrijf Audi NSU Auto-Union A.G. ging heten. In 1985 veranderde de bedrijfsnaam in Audi A.G.

Begin zeventiger jaren werd door Volkswagen een reeks nieuwe  Audi modellen gelanceerd, die zeer succesvol bleken te zijn en de redding betekenden voor het toen kwakkelende moederconcern Voklswagen.

AUDI wordt luxe merk

De AUDI werd zo tot luxemerk van het Volkswagenconern. Autorallys met de AUDI QUATTRO zorgden voor een nog grotere bekendheid van het merk. Begin jaren 80 won auto bijna elke rally waaraan werd meegedaan. Dieseltechnologie maakte bij Audi vervolgens een doorbraak met de TDI, wat staat voor veel vermogen en laag gebruik van brandstof. Dieselmotoren werden daardoor ook stiller.

In de jaren negentig introduceerde Audi vernieuwingen als de aluminiumcarrosserie Audi Space Frame (ASF) op massageproduceerde auto’s en in 1998 nam het Lamborghini over.

Goed koopmanschap en merkregistraties zijn de basis van succes.

Kortom, AUDI is geworden tot een merknaam van groot financieel en historisch belang en kon uitgoeien tot een wereldconcern door goed koopmanschap maar zeker ook door het juiste beheer van de rechten van Intellectueel eigendom.

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Door op ‘Akkoord’ te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.